3. Етюд

Мама никога не е била добра цветарка, но когато някой й предлагаше цветя, тя просто не можеше да отказва. За това вкъщи винаги имаше много цветя, за които се грижех аз.

Пресаждането ми се струваше най-трудната и опасна операция, а земята в горичката наблизо бе пълна с държдовни червеи. Само липсата на пари за специална купешка земя ме мотивираше да копая от горската.

Нищо, че апартаментът ни беше голям, татки винаги твърдеше, че „няма място и не сме за цветя“. За това една зимна утрин мама бе принудена да отнесе колкото може повече саксии в училището си. Каза, че така ще бъде по-добре за цветята, защото там има парно, а и чистачките много ще ги гледат. При нас нямаше парно и ги гледах аз.

През зимата в седем сутринта светят само уличните лампи. Снегът сияеше и беше толкова тихо и самотно. Хората спяха още, а аз нямах ръкавици. Мама вървеше напред и в двете си ръце носеше по една саксия. Аз стъпвах в нейните стъпки в снега, защото ботушките ми бяха плитки и иначе в тях щеше да ми влезе сняг. И аз носех две саксии, и мама нямаше ръкавици и на двете ни беше студено. После не усещахме нищо.

Дали и на цветята им беше студено?

В църквата до училището светеше. Когато я приближихме мама се спря и се поклони, защото ръцете й бяха заети и не можеше да се прекръсти. И аз направих така и се помолих да не ми влиза сняг в обувките.

Мама мълчеше през целия път. Тя винаги мълчи когато няма какво да каже. Като влязохме в училището навън задуха силен вятър и заваля сняг. Мама каза, че нас ни е чакало първо да стигнем.

Бяхме на топло, а ръцете ни бяха червени. Чистачките много се зарадваха на цветята.

6.VII.2010

Вашият коментар

